Соціальний педагог

Соціальний педагог


   Як соціальний педагог організовую роботу вчителів в мікрорайоні нашої школи. Виявляємо разом з вчителями матеріальний стан учнів, відносини в сім`ї, допомагаємо неблагополучним сім`ям. Складаю звіти і подаю їх до районого і міського відділу освіти. 
   Я відповідальна за профілактику та облік шкільного та побутового травматизму. Аналізую і складаю звіти по травматизму та звітую перед педагогічною радою школи, а також перед міським відділом освіти.

Впровадження здоров'язберігаючих технологій у навчально- виховний процес.

         
«Здоров’є - не все, але без здоров’я - нічого»
 Сократ.
Увага до питання здоров'я школярів суттєво зросла. Про несприятливість у даній сфері говорять давно, але сьогодні ця проблема стоїть дуже гостро.
 За останнє десятиріччя чітко спостерігаються такі фактори, які впливають на стан здоров'я учнів, а саме : зростання навчального навантаження, вільний час діти все більше проводять за переглядом фільмів, за комп'ютерними іграми. Усе це призводить до гіподинамії, порушення постави , порушення зору.
 Сучасна медицина займається не здоров'ям, а хворобами, не профілактикою, а лікуванням. Завдання ж школи - зберегти, зміцнити здоров'я учнів, сформувати в них відповідальне ставлення до власного здоров'я.
 Наша школа вже чотири роки працює над впровадженням здоров'язберігаючих технологій.
 Здоров'язберігаючі технології не є чимось невідомим, таємним, чудодійним. Грамотно складений розклад уроків, використання вчителями на уроках та на перервах прийомів рухової активності, нейтралізації стресів, організації гарячого харчування, зв'язок навчального матеріалу з життям, озброєння учнів валеологічними та екологічними знаннями - це повсякденна діяльність школи.
 Ефективність позитивного впливу на здоров'я школярів різних оздоровчих заходів визначається не хаотичністю методів, а системною роботою за всіма напрямками.
 Практика показує, що процес формування свідомого ставлення до власного здоров'я потребує обов'язкового поєднання інформаційного й мотиваційного компонентів із практичної діяльності учнів, що сприятиме оволодінню дітьми необхідними здоров'язберігаючими вміннями і навичками.
 Діяльність учителя щоурочно повинна бути орієнтована на формування в дітей стійкої позиції, що передбачає визначення цінності здоров'я, почуття відповідальності за збереження й зміцнення власного здоров'я, поглиблення знань , умінь та навичок, пов'язаних з усіма складовими здоров'я (фізична, соціальна, психічна, духовна). Формування в учнів компетентного ставлення до власного здоров'я неможливе без реалізації всіх складових здоров'я. Для роботи у своєї школі ми визначили напрямки через які можлива реалізація кожної складової здоров’я.
 Реалізація фізичної складової здійснюється через:
 ♦ ранкову гімнастику, фізкультхвилинки, рухливі ігри, фізкультпаузи
 (оздоровчу рухливу діяльність);
 ♦ контроль та самоконтроль за правильною поставою під час письма, читання,
 ходіння тощо;
 ♦ використання вправ щодо профілактики сколіозу, запобіганню гіподинамії;
 ♦ виконання дихальних вправ;
 ♦ виконання гімнастики для очей, точковий самомасаж біологічно активних
 точок обличчя й голови, щоб врешті «розбудити» дітей і створити
 відповідний робочий настрій на весь навчальний день;
 ♦ навчання використанню народних засобів оздоровлення та профілактики
 захворювань;
 ♦ знання свого особистого рівня здоров’я;
 ♦ навчання правильному та регулярному чищенню зубів;
 ♦ навчання щодо дотримання режиму навчання, харчування, праці,
 відпочинку;
 ♦ навчання культурі споживання їжі.
 Реалізація соціальної складової здійснюється через:
 ♦ використання засобів, які сприяють ін¬тересу до навчального матеріалу;
 ♦ створення умов для самовираження учнів;
 ♦ стимулювання аргументації відповідей;
 ♦ заохочування ініціативи учнів;
 ♦ розвиток інтуїції, творчої уяви учнів;
 ♦ зосередження уваги на якості мовлення;
 ♦ демонстрація правильного мовлення;
 ♦ закінчення уроку повинно бути своєчасним;
 ♦ використання на уроці засобів:
 - диференційованого навчання
 - проблемного навчання
 - діалогового навчання
 - рефлексивного навчання
 - колективної розумової діяльності ;
 ♦ використання зв’язків з іншими предметами;
 ♦ використання матеріалу з інших сфер життєдіяльності;
 ♦ використання дидактичного матеріалу;
 ♦ надання різнорівневих домашніх завдань;
 ♦ ініціація різноманітних видів діяльності;
 ♦ здійснення взаємоконтролю;
 ♦ навчання дотриманню правил спілкування в класі, в громадських місцях,
 їдальні, громадському транспорті;
 ♦ навчання вмінню уникати конфліктних ситуацій за алгоритмом «Стій!
 Подумай! Прийми рішення!»;
 ♦ навчання гуманному ставленню до людей з фізичними вадами.
 Реалізація психічної складової здійснюється через:
 ♦ створення сприятливого психологічного клімату на уроці;
 ♦ дотримання позитивного мислення;
 ♦ демонстрацію ненасильницьких засобів навчання;
 ♦ навчання вмінню керувати своїми емоціями, почуттями;
 ♦ навчання підтриманню в собі впевненості у своїх можливостях, задатків;
 ♦ здійснення самооцінки, самоконтролю;
 ♦ здатність аналізувати наслідки дій шкідливих звичок тощо;
 ♦ навчання вмінню відмовлятися від пропозицій, які шкідливі для здоров’я;
 ♦ навчання вмінню приймати самостійно рішення в різних ситуаціях;
 ♦ навчання підтримувати дружні стосунки з усіма учнями класу;
 ♦ музикотерапію;
 ♦ кольоротерапію.
 Реалізація духовної складової здійснюється через:
 ♦ навчання доброзичливому ставленню до товаришів у класі, до учнів школи,
 до дорослих;
 ♦ навчання відповідальності за власні дії та вчинки;
 ♦ вироблення навичок самообслуговування;
 ♦ навчання висловлювати свої погляди щодо здорового способу життя;
 ♦ навчання здатності бачити й сприймати прекрасне в житті, природі,
 мистецтві, літературі;
 ♦ навчання вмінню розрізняти зло і добро, духовне і бездуховне, долати
 прояви зла в собі;
 ♦ навчання усвідомленню життєвих цінностей.
 Впровадження здоров'язберігаючих технологій потребує від учителя, по-перши, не допускати перевантаження учнів, визначаючи оптимальний обсяг навчальної інформації й способи її надання, враховувати інтелектуальні та фізіологічні особливості учнів, індивідуальні мовні особливості кожного учня. Намагатися планувати такі види роботи, які сприяють зниженню втоми. Здоров'язберігаючі технології передбачають : зміну видів діяльності, чергування інтелектуальної , емоційної, рухової видів діяльності; групової й парної форм роботи, які сприяють підвищенню рухової активності , вчать вмінню поважати думки інших, висловлювати власні думки, правилам спілкування; проведення ігор та ігрових ситуацій, нестандартних уроків, інтегрованих уроків.
 У учнів розвинута інтуїтивна здатність чути емоційний стан учителя, а тому з перших хвилин уроку треба створити середовище доброзичливості, позитивного емоційного налаштування . Слід пам’ятати, що психологічний стан і психологічне здоров’я учнів впливає і на фізичне здоров’я .
 Велике значення для попередження втоми є чітка організація навчальної праці. На уроках, де більша частина навчальна діяльність пов’язана з класною дошкою, дуже важливо, щоб до початку уроку було зроблено необхідні записи на дошці: завдання для усного рахунку, опитування, можливо, план роботи на уроці. Можна зразу вказати в залежності від ступеня складності завдання якому рівню відповідає його виконання. Знаючи весь план уроку, які знання, вміння, навички необхідно набути , який обсяг роботи виконати, учень може обрати ступінь складності завдання, розподілити свою роботу на свій погляд, що формує учня як суб’єкта навчальної діяльності.
 Під час вивчення нового матеріалу добре ,коли весь матеріал уроку записаний на дошці або на плакаті й при підведенні підсумків уроку є можливість охопити ще раз поглядом виведені формули, співвідношення, графіки тощо.
 Ми вважаємо, що необхідно проводити роботу з профілактики стресів. Хороші результати дає робота в парах, групах як на місцях так і біля дошки, де ведений, більш «слабкий» учень відчуває підтримку товариша. Антистресовим моментом на уроці є стимулювання учнів до різноманітних способів ров’язання, не боячись помилитися, отримати неправильну відповідь.
 Ставлення учнів до свого здоров'я, за думкою більшості спеціалістів, є основою здоров'язбереження, так як через мотивацію цього ставлення можна здійснити ціннісне - орієнтовану діяльність дітей та підлітків по збереженню та зміцненню власного здоров'я. У зв'язку з цим пропаганда здорового способу життя через валеологічне та екологічне виховання засобами уроків є складовою у розв'язанні проблеми здоров'язбереження.
 Адміністрацією нашої школи розроблені методичні поради для вчителів 1-5 класів щодо формування в учнів свідомого ставлення до власного здоров'я, які передбачають допомогу вчителю у плануванні діяльності учнів, застосуванні всіх рівнів процесу прийняття рішень , враховуючи вікові особливості та рівень розвитку у кожному класі за алгоритмом «Стій! Виріши … Дій!». У кожному класі початкової школи учні поступово підвищують рівень самостійності застосування процесу прийняття рішень, беручи на себе все більше відповідальності за його впровадження. Така робота сприяє індивідуальному розвитку дитини: переходячи від першого до наступних класів все більше усвідомлюють важливість для них процесу прийняття рішень і значення етапів та кроків на кожному віковому рівні.
 Для всебічної реалізації зазначеної проблеми не від’ємного частиною роботи є взаємодію з батьками, громадкістю щодо валеологічного виховання учнів. У нас у школі вона здійснюється за такими напрямками:
ФОРМИ І МЕТОДИ ПРОФІЛАКТИКИ ДИТЯЧОГО ТРАВМАТИЗМУ В ШКОЛІ
 2.1
Організація служби охорони праці в навчальному закладі як основний метод забезпечення безпеки навчального процесу
 Грамотна організація служби охорони праці в загальноосвітньому закладі є обов'язковою умовою ефективного освітнього процесу, сприяє профілактики дитячого травматизму.
 Основною умовою грамотної, отже, і ефективної, організації служби охорони праці в загальноосвітньому закладі є розподіл обов'язків серед адміністрації та педагогічного колективу.
 Розглянемо обов'язки адміністрації та педагогічного колективу освітньої установи щодо забезпечення безпечних умов навчального процесу.
 1. Рада. Піклувальна рада.
Педагогічна рада освітньої установи:
 - Розглядає перспективні питання забезпечення безпеки життєдіяльності працівників, учнів і вихованців, приймає програми практичних заходів щодо покращення і оздоровлення умов проведення освітнього процесу;
 - Заслуховує
керівника освітньої установи про виконання угод, плану роботи із забезпечення безпеки життєдіяльності працівників, учнів та вихованців.
 2.
Керівник освітньої установи:
 - Організовує роботу зі створення та забезпечення умов проведення освітнього процесу відповідно до чинного законодавства про працю, міжгалузевими і відомчими нормативними документами та іншими локальними актами з охорони праці і Статуту освітнього закладу;
 - Забезпечує безпечну експлуатацію інженерно-технічних комунікацій, обладнання і вживає заходів щодо приведення їх у відповідність з діючими
стандартами, правилами і нормами з охорони праці. Своєчасно організовує огляди й ремонт приміщень освітнього закладу;
 - Призначає наказом відповідальних осіб за дотримання вимог охорони праці в навчальних кабінетах,
майстернях, спортзалі тощо, а також у підсобних приміщеннях;
 - Затверджує посадові обов'язки із забезпечення безпеки життєдіяльності для педагогічного колективу та інструкції з охорони для працюючих і службовців освітнього закладу;
 - Вживає заходів із впровадження пропозицій членів колективу, спрямованих на подальше поліпшення та оздоровлення умов проведення освітнього процесу;
 - Виносить на обговорення ради (
педагогічної, піклувальної), виробничої наради або зборів трудового колективу питання організації з охорони праці;
 - Звітує на зборах трудового колективу про
стан охорони праці, виконання заходів з оздоровлення працюючих, учнів і вихованців, покращення умов освітнього процесу, а також прийняті заходи щодо усунення виявлених недоліків;
 - Організовує забезпечення працівників освітньої установи спецодягом, спецвзуттям та іншими засобами індивідуального захисту відповідно до діючих Типових норм та інструкцій, а також учнів і вихованців при проведенні суспільно корисного і продуктивної праці, практичних та лабораторних робіт тощо;
 - Здійснює заохочення працівників освітніх установ за активну роботу зі створення та забезпечення здорових і безпечних умов при проведенні освітнього процесу, а також притягнення до
дисциплінарної відповідальності осіб, винних у порушенні законодавства про працю, правил і норм з охорони праці:
 - Проводить профілактичну роботу щодо попередження травматизму і зниження захворюваності працівників, учнів і вихованців;
 - Оформляє прийом нових працівників тільки за наявності позитивного висновку медичного закладу.
Контролює своєчасне проведення диспансеризації працівників, учнів і вихованців;
 - Організовує в установленому порядку роботу комісії з приймання освітнього закладу до нового навчального року. Підписує акти приймання освітнього закладу;
 - Забезпечує виконання директивних і нормативних документів з охорони праці, приписів органів
управління освітою, державного нагляду і технічної інспекції праці;
 - Негайно повідомляє про груповий важкий нещасний
випадок із смертельним наслідком безпосередньо керівникові органу управління освітою, батькам потерпілого (потерпілих) або особам, що їх замінюють, вживає всіх можливих заходів до усунення причин, що викликали нещасний випадок, забезпечує необхідні умови для проведення своєчасного та об'єктивного розслідування відповідно до чинних положень;
 - Укладає та організовує спільно з профкомом виконання щорічних угод з охорони праці. Підводить підсумки виконання угоди з охорони праці один раз на півріччя;
 - Затверджує за погодженням з
профспілковим комітетом інструкції з охорони праці для працюючих, учнів та вихованців. У встановленому порядку організовує перегляд чинних інструкцій
 - Проводить вступний інструктаж з охорони праці з знову вступниками на роботу особами,
інструктаж на робочому місці з працівниками освітнього закладу. Оформляє проведення інструктажів у журналі;
 - Планує в установленому порядку періодичне навчання працівників освітньої установи з питань забезпечення безпеки життєдіяльності на короткотермінових курсах і
семінарах, що організовуються органами управління освітою та охороною праці;
 - Вживає заходів спільно з профкомом, батьківською громадськістю щодо поліпшення організації
харчування, асортименту продуктів, створення умов для якісного приготування їжі в їдальні, буфеті;
 - Вживає заходів спільно з медичними працівниками щодо покращення медичного обслуговування та оздоровчої роботи;
 - Забезпечує навчально-трудове навантаження працюючих, учнів і вихованців з урахуванням їхніх психофізіологічних можливостей, забезпечує оптимальні режими праці та відпочинку;
 - Забороняє проведення освітнього процесу за наявності небезпечних умов для здоров'я учнів чи працюючих;
 - Визначає фінансування заходів щодо забезпечення безпеки життєдіяльності, проводить оплату лікарняних листів непрацездатності та доплату особам, які працюють у несприятливих умовах праці;
 - Несе персональну відповідальність за забезпечення здорових і безпечних умов освітнього процесу [14, с. 40].
 3. Заступник директора з навчально-виховної (навчальної) роботи:
 - Організовує роботу з дотримання в навчальному
процесі норм і правил охорони праці;
 - Забезпечує
контроль за безпекою які використовуються в навчальному процесі обладнання, приладів, технічних і наочних засобів навчання;
 - Дозволяє проведення навчального процесу з учнями, вихованцями за наявності обладнаних для таких цілей навчальних приміщень, що
відповідають правилам і нормам безпеки життєдіяльності і прийняті за актом в експлуатацію;
 - Організовує за участю заст. директора з адміністративно-господарської роботи своєчасне та якісне проведення паспортизації навчальних кабінетів,
майстерень, спортзалу, а також підсобних приміщень;
 - Складає на підставі отриманих від медичного закладу, списки осіб, які підлягають періодичним медичним оглядам, із зазначенням факторів, які зумовлюють необхідність проведення періодичного медичного огляду;
 - Організовує розробку і періодичний перегляд не рідше 1 разу на 5 років інструкцій з охорони праці, а також розділів вимог безпеки життєдіяльності в
методичних вказівках до виконання практичних та лабораторних робіт;
 -
Контролює своєчасне проведення інструктажів для учнів, вихованців, їх реєстрацію у журналі;
 - Визначає методику, порядок навчання правил дорожнього руху, поведінки на воді й вулиці, пожежної безпеки. Здійснює перевірку знань учнів, вихованців;
 - Проводить спільно з профкомом адміністративно-громадський контроль безпеки використання, зберігання навчальних приладів та обладнання, хімічних реактивів, наочних посібників, шкільних меблів. Своєчасно вживає заходів щодо вилучення хімічних реактивів, навчального обладнання, приладів, не передбачених Типовими переліками, в тому числі саморобних, встановлених у майстернях, навчальних та інших приміщеннях без
відповідного акту-дозволу, призупиняє освітній процес у приміщеннях навчального закладу, якщо там створюються небезпечні умови для здоров'я працівників, учнів і вихованців;
 - Виявляє обставини нещасних випадків, що сталися з працюючими, які навчаються, вихованцями;
 - Несе відповідальність за виконання посадової інструкції в частині забезпечення безпеки життєдіяльності.
 В освітньому закладі, де зазначеної посади немає, ці обов'язки виконує
керівник (директор, завідувач) освітнього закладу.
 4. Заступник (помічник) директора з адміністративно-господарської роботи:
 - Забезпечує дотримання вимог охорони праці при експлуатації основного
будівлі та інших приміщень освітнього закладу, технологічного, енергетичного обладнання, здійснює їх періодичний огляд і організовує їх поточний ремонт;
 - Забезпечує безпеку під час переміщення вантажів, вантажно-розвантажувальних робіт, експлуатації
транспортних засобів на Території освітнього закладу;
 - Організовує дотримання вимог пожежної безпеки будівель і споруд, слідкує за справністю засобів пожежогасіння;
 - Забезпечує поточний контроль за санітарно-гігієнічним станом навчальних кабінетів, майстерень, спортзалу, житлових та інших приміщень, а також їдальнею буфету відповідно до вимог норм і правил безпеки життєдіяльності;
 - Несе відповідальність за складання паспорта санітарно-технічного
стану освітнього закладу;
 - Забезпечує навчальні кабінети,
майстерні, побутові, господарські та інші приміщення обладнанням та інвентарем, які відповідають вимогам правил і норм безпеки життєдіяльності, стандартам безпеки праці;
 - Організовує проведення щорічних замірів опору ізоляції електроустановок та електропроводки, заземлювальних пристроїв, періодичних випробувань і оглядів водогрійних і парових котлів, посудин, що працюють під тиском, балонів для стислих і зріджених газів, аналіз повітряного середовища на вміст пилу, газів і парів шкідливих речовин, вимірювання
освітленості, радіації, шуму в приміщеннях навчального закладу відповідно до правил і норм щодо забезпечення безпеки життєдіяльності;
 - Організовує не рідше 1 разу на 5 років розробку інструкцій з охорони праці за видами робіт для технічного персоналу;
 - Організовує навчання, проводить інструктажі на робочому місці (первинний і періодичний) технічного та обслуговуючого персоналу, обладнує куточок безпеки життєдіяльності;
 - Набуває згідно з заявкою спецодяг, спецобвувь та інші засоби індивідуального захисту для працівників, учнів і вихованців навчального закладу;
 - Забезпечує облік, зберігання протипожежного обладнання, просушування, прання, ремонт і знезараження спецодягу, спецвзуття та засобів індивідуального захисту;
 - Зобов'язаний мати 4 групу допуску з електробезпеки, якщо в штаті немає
електрика [14, с.43].
 5. Голова профкому освітньої установи:
 - Організовує
громадський контроль за станом безпеки життєдіяльності, діяльністю адміністрації щодо створення та забезпечення здорових умов праці, побуту і відпочинку працюючих, учнів і вихованців;
 - Приймає участь у розробці перспективних і поточних планів роботи, інструкцій щодо забезпечення безпеки життєдіяльності, підписує їх і сприяє втіленню в життя;
 - Контролює виконання
колективних договорів, угод щодо поліпшення умов і охорони праці;
 - Здійснює захист соціальних прав працюючих, учнів і вихованців навчального закладу;
 - Проводить аналіз травматизму і захворюваності, бере участь у розробці та реалізації заходів щодо їх попередження і зниження;
 - Представляє спільно з членами органів, уповноважених навчаються, вихованцями та їх батьками, інтереси членів
профспілки у спільній з адміністрацією комісії з охорони праці, включаючи і участь у розслідуванні нещасних випадків.
 6. Заступник директора з виховної роботи:
 - Забезпечує виконання класними
керівниками, вихователями покладених на них обов'язків щодо забезпечення безпеки життєдіяльності;
 - Бере участь у проведенні адміністративно-громадського контролю з питань забезпечення безпеки життєдіяльності, у розслідуванні нещасних випадків, що сталися з працівниками, які навчаються або вихованцями;
 - Несе відповідальність за організацію виховної роботи, суспільно корисної праці учнів, вихованців у суворій відповідності до норм і правил охорони праці;
 - Надає методичну допомогу класним
керівникам, керівникам груп, гуртків, спортсекцій, походів, екскурсій, трудових об'єднань, суспільно корисного, продуктивної праці тощо з питань забезпечення охорони праці учнів, вихованців, попередження травматизму та інших нещасних випадків, організовує їх інструктаж;
 -Контролює дотримання і вживає заходів щодо виконання санітарно-гігієнічних норм, вимог, правил з охорони праці, пожежної безпеки при проведенні виховних заходів та робіт поза освітнього закладу з учнями, вихованцями;
 - Організовує з учнями, вихованцями та їх батьками (особами, які їх замінюють) заходи щодо попередження травматизму, дорожньо-транспортних пригод, нещасних випадків, що відбуваються на вулиці, воді і т. д.
 7. Завідувач навчальним кабінетом, майстерні, керівник суспільно корисної праці, гуртка, спортсекцій тощо:
 - Здійснює організацію безпеки і контроль за станом робочих місць, навчального обладнання, наочних посібників, спортивного інвентарю;
 - Не допускає проведення навчальних занять, роботи гуртків, секцій в необладнаних для цих цілей і не прийнятих в експлуатацію приміщеннях, а учнів, вихованців до проведення занять чи робіт без передбаченої спецодягу, спецвзуття та інших засобів індивідуального захисту;
 - Розробляє і періодично переглядає (не рідше 1 разу на 5 років) інструкції з охорони праці, подає їх на затвердження
керівнику навчального закладу;
 - Контролює оснащення навчального приміщення протипожежним майном, медичними та індивідуальними засобами захисту, а кожного робочого місця - інструкцією, наочною агітацією з питань забезпечення безпеки життєдіяльності;
 - Проводить або організовує проведення викладачем інструктажу з охорони праці учнів, вихованців з обов'язковою реєстрацією в класному журналі або журналі встановленого зразка;
 - Вносить пропозиції щодо покращення і оздоровлення умов проведення освітнього процесу (для включення їх в угоду з охорони праці), а також доводить до відома керівника освітньої установи про всі недоліки в забезпеченні навчального процесу, які знижують працездатність організму працюючих, учнів та вихованців (заниженість освітленості, шум пускорегулювальної апаратури, люмінесцентних ламп, порушення екології на робочих місцях та ін);
 - Подає у встановленому порядку заявки на спецодяг, спецвзуття та інші засоби індивідуального захисту для працівників, учнів, вихованців,
 - Негайно повідомляє керівництво, профкомітету про кожний нещасний випадок, що трапився з працівником, які навчаються або вихованцем;
 - Несе відповідальність згідно з чинним законодавством про працю за нещасні випадки, що сталися з працівниками, учнями, вихованцями під час освітнього процесу в результаті порушення норм і правил охорони праці.
 8. Викладач, класний керівник, вихователь:
 - Забезпечує безпечне проведення освітнього процесу;
 - Оперативно повідомляє
керівників освітньої установи про кожний нещасний випадок, вживає заходів щодо надання першої долікарської допомоги:
 - Вносить пропозиції щодо покращення і оздоровлення умов проведення освітнього процесу, а також доводить до відома завідувача кабінетом, керівництва про всі недоліки в забезпеченні навчального процесу, які знижують працездатність учнів, вихованців;
 - Проводить інструктаж учнів, вихованців з безпеки праці під час навчальних занять, виховних заходів з обов'язковою реєстрацією в класному журналі чи журналі реєстрації інструктажу;
 - Організовує вивчення учнями, вихованцями правил з охорони праці, правил дорожнього руху, поведінки в побуті, на воді і т. д.;
 - Несе відповідальність за збереження життя і здоров'я учнів, вихованців під час навчального процесу;
 - Здійснює контроль за дотриманням правил (інструкції) з охорони праці.
 9. Викладач-організатор основ безпеки життєдіяльності:
 - У своїй роботі керується законами Російської Федерації "Про освіту", "Про оборону", "Про цивільну оборону". Статутом освітньої установи. Положенням про службу охорони праці;
 - Здійснює освітній процес з урахуванням специфіки курсу "Основи безпеки життєдіяльності", забезпечує дотримання учнями, вихованцями правил безпеки при проведенні освітнього процесу;
 - Бере участь у плануванні заходів з охорони праці, життя і здоров'я учнів, вихованців і працівників;
 - Взаємодіє з зацікавленими установами та
організаціями з питань забезпечення безпеки життєдіяльності;
 - Забезпечує зберігання індивідуальних засобів захисту працюючих, учнів, вихованців, удосконалення навчально-матеріальної бази з курсу "Безпека життєдіяльності";
 - Розробляє план цивільної оборони освітнього закладу, проводить заняття і об'єктові заходи (навчання) з цивільної оборони відповідно до вимог охорони праці;
 - Забезпечує готовність колективних засобів захисту і правильне їх використання;
 - Проводить навчання, консультації, інструктажі працюючих, учнів, вихованців з питань безпеки життєдіяльності;
 - Бере участь у роботі комісії з розслідування нещасних випадків, що сталися з працівниками, учнями, вихованцями, адміністративно-громадського контролю з питань охорони праці;
 - Несе особисту відповідальність за життя, здоров'я учнів, вихованців під час освітнього процесу [14, с. 40-45].
 Так само в
організаціях з чисельністю понад 10 працівників у відповідність до ст. 218 Трудового кодексу РФ, ст. 13 Федерального закону від 17 липня 1999 року № 181-ФЗ «Про основи охорони праці в Російській Федерації» [1, с. 73] роботодавцями створюються комітети (комісії) з охорони праці. До їх складу на паритетній основі входять представники роботодавців, професійних інженерів з охорони праці союзів або іншого уповноваженого працівниками представницького органу.
 Комітет (комісія) з охорони праці організовує розробку розділу
колективного договору (угоди) про охорону праці, спільні дії роботодавця та працівників щодо забезпечення вимог охорони праці, попередження виробничого травматизму і професійних захворювань; а також проведення перевірок умов та охорони праці на робочих местax та інформування працівників про результати зазначених перевірок [15, с. 17; 22, с. 252.].
 Своєчасне і узгоджене виконання адміністрацією,
педагогічним колективом своїх обов'язків з питань охорони праці, дотримання адміністрацією, педагогічним колективом, учнями інструкцій з охорони праці та техніки безпеки сприяє попередження дитячого травматизму в освітніх установах.
 2.2 Навчання охорони праці учнів
 З усіма,
студентами, школярами, вчителями, викладачами, обслуговуючим персоналом відповідно до законодавства проводять інструктаж з охорони праці та техніки безпеки, виробничої санітарії і пожежної безпеки.
 Інструкції з охорони праці в освітньому, установі є важливим елементом навчання та забезпечення безпеки навчального процесу.
 Інструкція з охорони праці - це нормативний акт, що
встановлює вимоги з охорони праці.
 Розробку інструкцій в освітньому закладі організовує директор. Безпосередніми розробниками є призначені ним посадові особи. Облік наявності інструкцій і контроль їх своєчасного перегляду здійснює
служба охорони праці установи.
 Варіанти основних інструкцій з техніки безпеки в освітньому закладі наведені в методичному посібнику «Інструкції з охорони праці та техніки безпеки в школі», автор-упорядник Огарков А.А. [12].
 Відповідно до ГОСТ 12.0.004-90 передбачено проведення п'яти видів інструктажу:
 • вступний;
 • первинний;
 • повторний;
 • позаплановий;
 • цільовий.
 Вступний інструктаж проводиться при вступі на роботу службою охорони праці підприємства, в даному випадку освітнім закладом. Мета цього інструктажу - ознайомлення учнів,
студентів із загальними правилами охорони праці і техніки безпеки, пожежної безпеки, виробничої санітарії, з правилами внутрішнього розпорядку, поведінки на території навчального закладу, з питаннями профілактики виробничого травматизму, організацією роботи в навчальному закладі з охорони праці [г , с. 24].
 Первинний інструктаж проводиться перед першим допуском до роботи. Інструктаж проводиться безпосередньо на робочому місці. Мета цього інструктажу - ознайомлення учнів, студентів до вимог безпеки при виконанні конкретної роботи. Проводять інструктаж індивідуально з учнем (
студентом), співробітником у вигляді бесіди і з практичним показом безпечних прийомів і методів роботи [там же, с. 26]. У школі первинний інструктаж проводиться з учнями, наприклад, на початку уроку праці.
 Повторний інструктаж проводиться не рідше разу на півроку, а для робіт підвищеної небезпеки - разу на квартал. Мета цього інструктажу - нагадування про безпечні прийоми та методи роботи, повторення і закріплення правил та інструктажів з охорони праці. Проводиться він може як індивідуально, так і з групою учнів, студентів однаковою спеціальності, а закінчуватися інструктаж має опитуванням інструктуються. В освітніх установах доцільно проводити інструктаж з учнями кожного разу перед роботою, екскурсіями і т.д. Журнал інструктажів для учнів з охорони праці заповнюється при організації суспільно корисної, продуктивної праці та проведення позакласних та позашкільних заходів (див. додаток 2). При навчальному процесі заповнюється класний журнал, в якому підписи учнів не потрібні [14, с. 73].
 Позаплановий інструктаж проводиться в наступних випадках:
 • при введенні в дію нових або перероблених
стандартів, правил, інструкцій з охорони праці, а також змін і доповнень до них;
 • при зміні технологічного процесу, заміні або
модернізації обладнання, пристроїв та інструменту, сировини, матеріалів та інших факторів, що впливають на безпеку;
 • при перервах в роботі для робіт, до яких пред'являються підвищені вимоги безпеки, більш ніж на 30
календарних днів, а для решти - 60 днів;
 • на вимогу органів нагляду.
 Цільовий інструктаж з учнями проводиться при проведенні екскурсії на підприємстві, організації масових заходів з учнями (спортивні заходи, походи та ін.)
 Реєстрація інструктажів. Первинний, повторний, позаплановий і цільовий інструктажі проводить безпосередній керівник робіт. Про проведення зазначених інструктажів робить запис у журналі реєстрації. При реєстрації позапланового інструктажу вказують причину його проведення.
 Перевірка знань є необхідною складовою навчання та інструктажу. Перевірка знань педагогічного колективу, отриманих в результаті навчання і
підвищення кваліфікації, здійснюється у вигляді іспитів, заліків, тестів. Результати інструктажу перевіряються усним опитуванням або за допомогою технічних засобів навчання, а також перевіркою набутих навичок безпечних способів роботи. Особи, які показали незадовільні знання, до роботи не допускаються і зобов'язані знову пройти навчання або інструктаж [10, с. 338-341].
 Отже, інструктаж є важливою умовою забезпечення безпеки навчального процесу і, отже, попередження травматизму.
 2.3 Ступенева система адміністративно-громадського контролю за охороною праці в школі
 З метою більш чіткої організації праці та дотримання техніки безпеки в школах існує ступенева система контролю:
 
1 ступінь. Лаборант щодня до початку занять перевіряє стан робочих місць учнів, газових і водяних комунікацій, електроживлення та електрообладнання і виявляє відхилення від правил з техніки безпеки, виробничої санітарії і пожежної безпеки.
 Недоліки, які можуть бути усунені відразу, ліквідуються негайно, решта записуються до журналу обліку стану охорони праці в кабінеті.
Лаборант доповідає про них вчителю.
 
2 ступінь. Вчитель, завідувач кабінетом, один раз на тиждень проводить ретельний огляд приміщень кабінету і лаборантської для виявлення недоліків в організації охорони праці, техніки безпеки та пожежної безпеки, не помічених лаборантом. Щодня перевіряє записи лаборанта про виявлені порушення правил з охорони праці, техніки безпеки і пожежної безпеки та про вжиті заходи щодо усунення цих порушень. Проводить позаплановий інструктаж у разі порушення лаборантом та учнями правил техніки безпеки. Учитель так само стежить за правильним використанням лаборантом засобів індивідуального захисту під час роботи. Проводить інструктаж з техніки безпеки з учнями і лаборантом у встановлені терміни. На підставі виявлених порушень робить приписи лаборанту із зазначенням терміну виконання. Розробляє план профілактичних заходів з охорони праці та техніки безпеки і вносить пропозиції адміністрації з поліпшення умов праці.
 
3 ступінь. Завідувач навчальною частиною (завуч), завідувач господарською частиною (завгосп) не рідше одного разу на квартал проводять перевірку стану охорони праці та техніки безпеки у всіх навчальних приміщеннях школи. Результат перевірки обговорюється на педрадах, де розробляю заходи щодо усунення зазначених недоліків і подальшого поліпшення умов праці вчителів і обслуговуючого персоналу, створення безпечних умов роботи учнів.
 
4 щабель. Директор школи, голова профспілкової організації один раз на квартал проводять перевірку стану охорони праці та техніки безпеки у всіх приміщеннях на території школи. За результатами перевірки проводять нараду за участю вчителів, завідувача навчальною частиною та завідуючого господарською частиною. На нараді заслуховують звіт про виконання угоди та приписів щодо охорони праці, обговорюють сталися нещасні випадки і намічають конкретні заходи по виключенню повторення подібних випадків і складають акт за результатами перевірки.
 2.4
Моніторинг освітнього середовища як метод попередження травматизму
 
Робота щодо профілактики дитячого травматизму повинна вестися у двох основних напрямках:
 1) гігієнічне навчання і виховання дітей, мета якого вироблення в них навичок безпечної поведінки в різних життєвих ситуаціях;
 2) робота зі створення безпечного середовища проживання дітей.
 Заходи з профілактики травматизму повинні включатися до плану виховної роботи, який контролюється завідувачем навчальною частиною і директором школи, а також до плану санітарно-освітньої роботи відповідальні за його виконання медичні працівники шкіл.
 У школах найчастіше плануються заходи щодо профілактики дорожньо-транспортного травматизму, в той час як питанням, пов'язаним з ушкодженнями у школі не приділяється належної уваги. Разом з тим, у планах повинен бути представлений весь комплекс заходів з профілактики всіх видів травматизму. Планувати роботу слід окремо для учнів молодших, середніх і старших класів. Питання з профілактики травматизму повинні знайти відображення в планах виховної роботи вчителів і класних керівників. Вчителям фізкультури, праці необхідно включати елементи навчання дітей безпечній поведінці в програмний матеріал.
Планування роботи допомагає суворий облік травм, що виникли у дітей на території школи і поза нею. Аналіз цих випадків обговорюється в педагогічному колективі і є відправною точкою для планування конкретних загальношкільних і класних заходів. Кожен випадок отримання травми необхідно розбирати в класі, а деякі випадки в присутності учнів всієї школи. Одночасно обговорення випадків травм, аналіз їх причин слід проводити і в педагогічному колективі.
 Робота з профілактики травматизму неможлива без точного обліку й аналізу всіх нещасних випадків в учнів, що відбуваються в школі і поза нею. Це допомагає виявити основні причини травм (порушення санітарно-гігієнічних норм; відсутність необхідних знань у дітей; халатність дорослих і т. д.) і цілеспрямовано вести профілактичну роботу. Медичні працівники зобов'язані інформувати всіх працівників школи про випадки травм. Але об'єктивно існуючі шкільні
фактори ризику, найважливіший з яких - неминуча скупченість дітей, непереборні в принципі. Тому черепно-мозкові травми і переломи серед хлопчиків у школі під час перерви або на шкільному дворі - далеко не рідкість. Обставини кожного конкретного випадку, коли дитина отримала травму, потрібно розглядати суто індивідуально.
 Нерідка причина травм - порушення санітарно-гігієнічних норм навчального процесу в школі. Тому медичні працівники зобов'язані здійснювати систематичний контроль за станом усіх шкільних приміщень, їх
освітленістю, станом шкільного ділянки, організатором шкільних змін, уроків фізкультури і т. д. Природно, що до цієї складної роботи медики повинні залучати весь педагогічний та технічний персонал шкіл.
 У планах роботи шкіл повинні бути пункти, що передбачають підготовку педагогічного та технічного персоналу шкіл, батьків. У планах зазначаються завдання, заходи, терміни їх виконання, забезпечення методичними, наочними матеріалами
 2.5 Пропаганда безпечних методів навчання
 Мета пропаганди вимог охорони праці - впровадження в навчально-виховний процес сучасних засобів техніки безпеки, створення на кожному робочому місці умов для продуктивної і безпечної праці.
 Для цього розробляють пам'ятки та інструкції з охорони праці та техніки безпеки, використовують різні плакати, попереджувальні написи, створюють кабінети і куточки з охорони праці. Ефективність цієї роботи багато в чому залежить від знань та ініціативи вчителя.
 Інструкції та пам'ятки бувають двох видів: одні призначені для видачі на руки учням, інші для ознайомлення на робочих місцях. У них коротко викладено вимоги правил праці та техніки безпеки з окремих видів робіт і професій.
 Головними організуючими центрами охорони праці в установах системи освіти повинні стати кабінети охорони праці, доцільно в навчальних кабінетах організувати куточки охорони праці.
 Велике значення у боротьбі з травматизмом мають різні форми агітаційно-масової роботи з охорони праці: громадські огляди охорони праці, конкурси,
лекції бесіди, наради, масові рейди, взаємні перевірки, обстеження, екскурсії в інші установи та на спеціальні тематичні виставки. Ці форми особливо ефективні тоді, коли до їх виконання приваблюють самих учнів.






Людина з раннього дитинства повинна розуміти, що за своє здоровя вона несе відповідальність, усвідомлювати, що здоровя є дарунком від Природи і його треба берегти та зміцнювати. Оскільки здоровя передує хворобі, ми насамперед маємо подумати про те, як зберегти здоровя, а вже потім як краще лікувати хвороби. Ці слова були сказані дуже давно відомим лікарем Галеоном.
Підхід до здоровя як до єдності духовного, психологічного, фізичного добробуту визначає мій напрямок роботи передбачає вмпровадження різних не медикоментозних методів оздоровлення та лікування, а саме:
  • Лікувальна фізкультура;
  • Створення груп здоровя з вивченням принципів лікувального харчування, водолікування, самокорекції хребта, мікрофлори організму;
  • Створення лекторію для викладачів, батьків, старшокласників з певної тематики.
Особливості сучасних умов життя, швидкі темпи розвитку техніки, модернізація навчальних та трудових процесів, щоденне зростання інформаційного потоку ставлять до організму учнів високі вимоги.
Пластичність функціональних систем здорової дитини сприяє порівняно швидкій її адаптації до різномонітних впливів зовнішнього та внутрішнього середовищ. Недостатня рухова активність призводить до функціональних порушень, а згодом до хронічних захворювань. Так, хронічні захворювання носоглотки зустрічаються майже у 30% школярів, зниження зору – у 15-20%, порушення постави - у 20-55%.
Навчання в школі ставить до організму дитини дуже високі вимоги. По-перше, це високе статичне навантаження, яке вимогає спеціальної організації рухового режиму для задоволення природних потреб організму в рухах. По-друге, це необхідність засвоювання значної кількості різноманітної інформації та порушення функції зорового апарату внаслідок долготривалої роботи з дрібними предметами під час читання, письма, конструювання. Кожен окремо і всі разом ці чинники є причиною розвитку у школярів початкової школи відхилень – порушення постави, зору, артеріального тиску, а також нагромадження зайвої ваги, що призводить до порушення обміну речовин, знижує захисні сили організму.
Займаючись фізичними вправами на уроках лікувальної гімнастики, учні отримують міцні знання з питань виховання, гігієни, анатомії та фізіології, культури рухів, виховання постави, профілактики плоскостопості. На цих уроках школярі формують рухові вміння та навички, розвиваються фізично й переконуються в тому, що турбота про здоров’я та всебічний фізичний розвиток не лише їхньою особистою справою, а й громадським обов’язком.
Програма лікувальної гімнастики різнобічна: виховання загальнолюдської культури; теоретичні відомості з фізичної культури; практичні – загальнорозвивальні вправи та спеціальні вправи для виховання правильної постави, профілактики та корекції плоскоступості; рухливі ігри; танцювальні та хореографічні вправи з елементами акробатики, художньої й спортивної гімнастик тощо. Особлива увага приділяється вправам на розслаблення.
Основні завдання фізичного виховання учнів 1-4 класів на уроках лікувальної гімнастики:
  • Виховання моральних та вольових якостей: дисциплінованості, колективізму, патріотизму, свідомого ставлення до занять і суспільної власності, сміливості та наполегливості;
  • Виховання загальної культури поведінки, почуття такту та ввічливості, власної гідності;
  • Зміцнення здоров’я;
  • Загартування;
Підвищення фізичної та розумової працездатності;
Виховання правильної постави та профілактика й корекція плоскостопості, виховання культури рухів;
Формування основних рухових умінь і навичок;
Прищеплення навичок і виховання звичок особистої та громадської гігієни, необхідних у побуті та навчанні.
Обов’язково на кожному уроці диференційовано підходити до кожної дитини з урахуванням її фізичних можливостей, стану здоров’я, психічно-емоційного стану.
На уроках лікувальної гімнастики я широко застосовую засоби формування та виховання правильної постави, методику виховання правильного дихання, зміцнення м’язів тулуба, рук, ніг, спини та черевного преса, вправи на розслаблення та самонавіювання.
На заняттях лікувальної гімнастики я дотримуюсь загальної структури шкільного уроку з фізичної культури.
Перша частина включає підрахунок частоти серцевих скорочень та вправи на дихання. Урок починається з рапорту чергового та пояснювання виконання комплексу лікувальної гімнастики.
Підготовча частина включає в себе:
Вправи на шикування;
Виконання команд вчителя “рівняйсь”, “струнко” і т.д.;
Загальнорозвивальні вправи, вправи в русі, біг, які проводяться в середньому темпі, повторюючи 4-8 разів.
Під час проведення комплексу вправ особливу увагу я звертаю на рівномірне та глибоке дихання. Вправи добираю так, аби в роботі брали участь всі м’язові групи, але неодночасно, а в певній послідовності. Фізичне навантаження повинно йти поступово, при чому спеціальні вправи мають сприяти рівномірності навантаження та багатоступінчатості фізичної кривої уроку. Спеціальні дихальні вправи я чергую з вправами для формування правильної постави та на розслаблення м’язів.
Частина уроку, в якій вирішуються основні завдання лікувальної гімнастики, є основною. Вирішення поставленого завдвння я намагаюсь досягти використанням великого арсеналу різних рухів:
  • Загальнорозвиваючи вправи;
  • Елементи хореографії;
  • Акробатика;
  • Народні та бальні танці;
  • Елементи вільної пластики;
  • Рухові ігри.
Заключна частина включає в себе дихальні вправи, вправи на розслаблення, на увагу, підбиття підсумків уроку. В цій частині уроку необхідно послабити навантаження з допомогою спеціально підібраних вправ:
  • На розслаблення;
  • На розтягування;
  • Дихальна гімнастика.
Під час проведення уроків лікувальної гімнастики у методиці занять слід використовувати такі чинники:
Всі вправи повинні пред’являти організму певні вимоги;
У виконанні вправ має брати участь більша частина м’язів;
Умови природних чинників і заняття не повинні бути небезпечними для здоров’я;
Обов’язкова попередня розминка;
Бажано – музчний супровід занять;
Взаємозв’язок із загортуванням, природними чинниками.
Для того, щоб учень став сильним, спритним, швидким, витривалим потрібно систематично займатись фізичними вправами в школі і дома, у вільний час самостійно або разом із старшими ширше використовувати оздоровчі сили природи (сонце, воду, повітря), дотримуватись гігієнічних вимог.
Заняття фізичними вправами позитивно впливають на основні системи організму (дихальну, серцево-судинну, нервову і інші) підвищують стійкість організму до різних захворювань.
Я намагаюсь вчити дітей здорового способу життя. Формувати навички доброзичливого спілкування з людьми. Розвивати руховий аппарат, фізичні здібності, уміння зміцнювати своє здоров’я. Виховувати любов до фізкультури та спорту, почуття дружби, колективізму взаємовиручки. Прищеплювати прагнення до занять фізкультурою.
Розвиток особистості школяра, який відбувається пртягом його перебування в школі, зазнає впливу багатьох як обєктивних, так і субє’ктивних чинників.
Здобуваючи знання з різних галузей науки, дитина іноді “відстає” у своєму моральному розвитку. Здебільшого цьому сприяє традиційність у ставленні до навчально-виховного процесу, коли перевага віддається якості здобутих на уроках знань, умінь та навичок. Виховна діяльність освітнього закладу автоматично відсувається на другий план. І коли учень досягає критичного підліткового віку, він має чималий запас знань.
Сьогодні ми шукаємо шляхи вирішення прблем, повертаючись назад до природи, до методів, які допомагали нашим пращурам. Але це не повернення до медицини минулого. Це новий крок – використання вже відомих і впровадження нових, обгрунтованих на високому науковому рівні, що базується на глибокому знанні біології людини. На перше місце виступає людський фактор, повага до людини та індивідуальний підхід до прблеми. Тут і раціонально підібраний руховий режим, і ціла гама гігієнічних профілактичних прийомів, і навчання правильному диханню, і розумне харчування, вміння використовквати дарунки Природи.

Виконала Твердовська О.П.


Аналіз травматизму за 2017 рік.

Згідно закону України «Про освіту», наказу Міністерства освіти і науки України «Про порядок розслідування нещасних випадків, що сталися під час навчально-виховного процесу в навчальних закладах», Постанови Кабінету Міністрів України «Про затвердження порядку розслідування та обліку нещасних випадків невиробничого характеру адміністрацією школи проведено аналіз стану травматизму дітей за 2017 рік під час навчально-виховного процесу та у побуті з метою недопущення дитячого травматизму та запобігання порушень термінів і обліку розслідування нещасних випадків у школі.
У 2017 році під час навчально-виховного процесу травм не було.
Травми нещасних випадків невиробничого характеру, які сталися у побуті були незначні тому батьки від складання актів відмовились.
Всі діти, які отримали травму у 2017 році одужали.
Нещасні випадки, що сталися з учнями обговорюються у школі на класних годинах, проводяться індивідуальні бесіди, позапланові інструктажі та роз’яснювальна робота з цими учнями та їх батьками щодо запобігання травматизму.
Травм під час дорожньо-транспортних пригод і від нещасних випадків на воді не було.
На виконання вимог «Положення про організацію роботи з охорони праці учасників навчально-виховного процесу в установах і закладах освіти» затвердженого наказом Міністерства освіти і науки України адміністрацією школи було складено «Комплексний план заходів щодо профілактики та попередження травматизму під час навчально-виховного процесу і побуті серед учнів», згідно якого протягом року була проведена профілактична робота.
Адміністрацією школи проаналізовано стан роботи з питань безпеки життєдіяльності. Посилено контроль та відповідальність вчителів за поведінкою дітей у школі під час навчально-виховного процесу, проведення спортивних змагань, уроків фізичного виховання, трудового навчання, хімії, фізики, позакласної роботи. Здійснюється чергування вчителів та учнів на поверхах затверджене директором школи.
Проводяться профілактичні заходи щодо попередження дорожньо-транспортного травматизму, заходи щодо попередження загибелі від пожеж та інших джерел вогню, газової безпеки.
Адміністрацією школи перевірено стан та обладнання навчальних кабінетів, спортивних залів, спортмайданчику, прилеглої території щодо відповідальності їх вимогам охорони праці.
З метою попередження нещасних випадків класними керівниками перед канікулами та святковими днями проводяться інструктажі з учнями щодо безпеки їх життєдіяльності у побуті, громадських місцях, правил дорожнього руху, правил пожежної безпеки, правил поведінки на воді, на льоду, попередження отруєнь тощо.
З метою профілактики та попередження травматизму під час навчально-виховного процесу вчителями школи проводяться з учнями при зарахуванні їх до школи та два рази на рік (вересень, січень) вступний інструктаж; на початку занять у кожному кабінеті, майстерні, спортзалі, перед позакласними і масовими заходами, перед виконанням практичних та лабораторних робіт, виробничою практикою, перед зовнішнім незалежним оцінюванням – первинний інструктаж; у разі порушення учнями вимог нормативно-правових актів з охорони праці у школі та за її межами проводиться  позаплановий інструктаж з травмованими учнями, класом в якому навчаються ці учні та їх батьками; цільовий інструктаж – у разі позапланових заходів.
В нашій школі за 2017 рік сталося 17 травм з них 1-опік; 1-струс мозку; 1-рвана рана кісті; 5-забиїв; 9-закритих переломів.

Кількість травм за 2017 рік.
Всього 17 травм
1-опік;
1-струс мозку;
1-рвана рана кісті;
5-забиїв;
9-закритих переломів.



Немає коментарів:

Дописати коментар